MI-project - bouwen (groep 1-8)
5 - 14 februari 2007

(klik op een foto voor een uitvergroting)


Meervoudige Intelligentie (MI)

Kinderen willen graag leren, ze zijn leergierig en gemotiveerd om de wereld om hun heen te ontdekken. Echter: ieder kind doet dat op zijn/haar eigen manier. De n wil voelen en bewegen, een ander moet het voor zich zien. Weer een ander zit op het puntje van zijn stoel als de muziek start, en de volgende wil graag smen met een ander leren, etc. Dit noem je de meervoudige intelligenties. Er worden acht intelligenties onderscheiden. Ieder van ons heeft deze intelligenties in zich, waarbij de ene intelligentie meer ontwikkeld is dan de ander. De en leert zo het meest door te doen, de ander door te luisteren of te kijken. Hieronder vindt u een overzicht van de intelligenties, met bij iedere intelligentie een aantal kenmerken:

  • Verbaal-lingustisch: gericht op activiteiten waar veel taal bij gebruikt wordt
  • Logisch-mathematisch: gericht op activiteiten waar logische verbanden, schema's, wiskundige vraagstukken e.d. aan de orde komen
  • Visueel-ruimtelijk: levendige fantasie, onthouden door zien, denken in beelden
  • Muzikaal-ritmisch: gevoelig voor ritme, muzikale ezelsbruggetjes om te onthouden, etc.
  • Lichamelijk-kinesthetisch: leren door doen, behoefte om dingen uit te proberen
  • Naturalistisch: direct gemotiveerd als het gaat om planten, dieren, milieu
  • Interpersoonlijk: graag samenwerken, gevoelig voor stemmingen
  • Intrapersoonlijk: nadenken over allerlei zaken, heeft tijd nodig om na te denken, kan goed alleen zijn
Wanneer een kind nu op de bij hem/haar goed passende intelligentie wordt aangesproken, is het effect op het leren en de motivatie het grootst, wat goed past bij het streven naar adaptief onderwijs.

Op maandag 5 februari zijn we in alle groepen begonnen met het MI-project 'bouwen'. De kinderen kunnen kiezen uit 16 verschillende kaarten (twee voor elke intelligentie). Hieronder een impressie waar (maar vooral he hier) aan gewerkt werd:

Omdat de vader van Bo Seesing (groep 1-2) op het kantoor van een bouwbedrijf werkt en wij het op school over bouwen hebben, wilde hij wel wat komen vertellen over bouwen en gebouwen. Dat Berry, zoals de vader van Bo heet, er geweest is hebben we geweten. Want wat kon hij leuk en goed vertellen over de verschillende soorten gebouwen. We hebben met zijn allen een uur in de kring gezeten en dat is voor kleuters erg lang. Maar Berry kon zo leuk vertellen dat de interesse bleef. Alle soorten gebouwen en beroepen kwamen aan bod. Door de manier waarop Berry vertelde kwamen we veel te weten welke vader er ook in de bouw werkte, hoe zijn beroep heette en wat hij dan eigenlijk deed. We kwamen erachter dat er veel vaders erg handig waren, konden schilderen en timmeren. Zelfs de stukadoor, de tegelzetter, de makelaar en de architect kwam aanbod. Ook werd een huis van onder tot boven besproken met alle vertrekken en etages. Van zolder tot garage, van carport tot badkamer, alles hebben we besproken.

En waarom hebben we waterleiding, elektriciteit en zelfs een dak op een huis nodig. Dat de kinderen goed luisterden bleek wel uit hun antwoorden of eigen vragen en opmerkingen. Want bij een huis zonder dak wordt je 's nachts wanneer het regent nat en wanneer het sneeuwt ligt er 's morgens een sneeuwman in bed. Niet alle mensen hebben een garage om de auto in te zetten, die zetten het dan gewoon onder de carport was de opmerking van een van de kinderen. Volgens mij hebben we wel alle gebouwen opgenoemd of ben ik er nog wat vergeten en ja hoor daar kwamen de antwoorden: een arena, een hotel, een ziekenhuis en een bibliotheek. Ook had hij een helm bij zich en waarom de bouwvakkers deze op hebben hoefde hij niet uit te leggen want dat die was voor een vogeltje die overvliegt en per ongeluk poepte op de helm konden de kinderen hem wel vertellen dat dat niet waar was.

Voor dat Berry vertrok liet hij nog een maquette zien van een groot bord en vertelde de kinderen dat je hierop kunt lezen wie de architect,het bouwbedrijf, de aannemer, de schilder enz is wie dit huis bouwt. Heel herkenbaar voor de kinderen want zo'n groot bord stond ook bij onze nieuwe school. Ook had hij voor alle kinderen een boekje bij zich met allemaal verschillende soorten gebouwen. Zelfs een gevangenis stond erin. Tot slot kregen de kinderen allemaal nog een echt timmermanspotlood en een rolmaat. Door de goede uitleg was iedereen meteen aan het meten met de rolmaat en er waren zelfs kinderen die de centimeters af konden lezen. Knap hoor. Ik weet heel zeker dat de kinderen veel van deze uitleg hebben geleerd. Bij deze nog hartelijk bedankt Berry.

Ook Erik, de vader van Freek Gries (groep 1-2), heeft een uurtje vrij kunnen maken om een bezoekje te brengen aan groep 1-2. Erik is namelijk schilder en dat heeft natuurlijk met het thema bouwen te maken. Want we hebben al heel veel geleerd over hoe we een huis bouwen, maar zonder kleur is een huis natuurlijk wel een beetje saai! Nadat we hebben gekeken welke kinderen van groep 1-2 later allemaal schilder willen worden, pakte Erik allerlei gereedschap van een schilder. En voor n hebben we gekeken hoe dit gereedschap heet en wat je ermee kunt doen. Erik kon dit allemaal heel goed uitleggen. Je hebt schuurpapier, om het oppervlak eerst netjes te schuren. De borstel, om alle stof van het schuren mee weg te vegen. En dan heb je de kwasten voor het leuke werk. Daarmee kun je het oppervlak een mooie kleur geven. Deze kleuren kun je allemaal vinden in de kleurenwaaier. En welke kleuren vinden de kinderen mooi? Roze natuurlijk! Of blauw, voor op de speelkamer!

Maar gaan we dan de hele muur met een klein kwastje verven? Nee, daarvoor gebruiken we de roller. Hiermee gaat het werk een stuk sneller. We hebben zelfs kleine en grote rollers. En toen kwam 1 van de kinderen met een hele slimme vraag. Want hoe verf je nou het plafond? Daar kunnen we toch niet bij! En ook hier had Erik een antwoord op. Je kunt natuurlijk een ladder pakken, maar het is nog veel handiger om even een bezemsteel uit de schuur te pakken en die onder in de roller te steken. Zo heb je een hele lange steel aan de roller en kun je gewoon op de grond blijven staan tijdens het schilderen van het plafond. Toch wel een beetje grappig denken sommige kinderen, want met een bezem kun je toch niet schilderen!

Na het schilderen heeft Erik nog verschillende soorten behang laten zien. Hij had een heel groot boek met allerlei verschillende soorten behang. De kinderen wisten zelf heel goed welk behang zij op hun slaapkamer hebben. Omdat alle kinderen het gereedschap wel heel erg interessant vonden mochten ze op het eind per tweetal nog even bij de tafel met alle spullen kijken. En als ze nog wat te vragen hadden, had Erik daar natuurlijk een antwoord op!
De kinderen hebben er vast ontzettend veel van geleerd. Dus bij deze hartelijk bedankt Erik.