MI-projecten
februari 2008


Groep 1-2 Winter

In de kleutergroepen hadden we als thema Winter. Dit was deze keer het schatkist project "Kikker in de kou".
Wat een leuk verhaal is dit en wat je er allemaal mee kunt... O.a. het bekijken van het digitale prentenboek op het digibord bij meester Godfried in de klas.
Ook de kinderen waren enthousiast en brachten allerlei spullen mee: van vingerpopjes van eend, kikker, haas en varken, leuke andere kikkerboeken, allerlei winterattributen. Kortom teveel om allemaal op te noemen.

Ook het kiesbord was helemaal in de sfeer van kikker. Voor elke intelligentie waren er weer opdrachten zodat ook dit thema optimaal verwerkt kom worden.
Als doe- opdracht kon het verhaal nog een nagespeeld worden bij de verteltafel en hebben alle kinderen op hun eigen manier een kikker gemaakt. Bij de kijkkaart kon je kiezen voor de kralenplank of je mocht de das van kikker inkleuren in een patroon van drie verschillende kleuren. Bij de getallenkaart mocht je tellen hoeveel vriendjes kikker had en het juiste aantal erbij stempelen en natuurlijk stonden er wat rekenwerkjes uit de kast op de kaart. Bij de samen kaart gingen we lekker in de speelhoek spelen en in de bouwhoek mocht met behulp van de mee gebrachte knuffels een huis bouwen van kikker. Kikkerwoorden stempelen en daar een boekje van maken was een opdracht van de taalkaart en ook konden er werkbladen (zowel reken- als taal) gemaakt worden in het kikkerwerkbladenboek. Op de muziekkaart stond het lekker luisteren van het kikkerverhaal en het spelen van luisterspelletjes of lekker rijmen met het rijmwoordenspel. Op de ik kaart stond de computer waarop zelf een programma van kikker in de kou te spelen was ener werd gewerkt met picopicolo: zelfcorrigerend materiaal met opdrachtkaarten op verschillende niveaus. Als laatste hebben we nog de natuurkaart en de opdrachten hiervoor waren: kleien, verven en vingerverven over kikker en de kou.

De kinderen waren weer enthousiast en de resultaten waren geweldig! Dit hebben we dan op allerlei manieren aan de ouders laten zien...


Groep 3-4 Dieren

Groep 3 en 4 hebben van 21 januari t/m 15 februari gewerkt aan het MI project Dieren. Ze moesten antwoord zien te vinden op vragen zoals: Welke huisdieren zijn er? Waar moet je aan denken als je een huisdier neemt? Noem enkele boerderijdieren. Waarom houdt een boer dieren op de boerderij? Noem dieren die in het wild leven. Hoe kun je zien dat dieren daar geweest zijn? Hoe worden dieren in nood geholpen? Activiteiten waaruit ze konden kiezen waren oa.: Dierengeluiden herkennen en benoemen Vogelhuisjes maken, pindaslingers rijgen. Sporen zoeken. Boeken bekijken en lezen over dieren. Op de computers informatie filmpjes bekijken over de zeehondencrêche, hoe kaas gemaakt wordt, wilde zwijnen, ree. Onderzoeken welk huisdier kinderen hebben en daar een grafiek van maken. Een dierenwinkel of de kinderboerderij tekenen. Een verhaal van de dierenarts schrijven die iets verteld over zijn werk of over een dier' Groep 3 speelde een toneelstukje over een bezoek aan de dierenarts, groep 4 had een dierenwinkel. Een dierenpaspoort maken. Een stripverhaal in goede volgorde plakken en daar een verhaal bij plakken of schrijven.

Iedereen presenteerde aan de klas wat hij of zij gedaan had. Tot slot hebben we samen gekeken wat we geleerd hadden en dat was heel veel.

Op bezoek bij de dierenarts
We kwamen bij de dierenarts en we werden in tweeën gesplitst. En toen gingen we kijken waar de paarden geopereerd werden. En we hebben op foto's gezien hoe veulentjes werden geboren. Ik mocht een operatiepak aan . Ik heb het röntgenapparaat gezien voor foto's maken.
Nanne Oonk

Bij de dierenarts worden dieren verzorgd zodat ze weer beter worden. En er worden foto's gemaakt en het ziet er heel mooi uit. Ik zag een schedel van een paard, sommige dieren zaten in een kooi en ik zag een hond die geopereerd werd. Ik zag ook 2 katten en 5 honden. Ik mocht in de apotheek kijken en ik hoop dat alle dieren weer beter worden bij de dierendokter.
Wesley Staring

We zijn in twee groepen gesplitst. Toen hadden we een takel gezien die gebruikten ze voor paarden. Ze takelden ze op een operatietafel want ze moest geopereerd. We hadden honden in een kooi gezien. We hadden ook medicijnen gezien. Die waren voor zieke dieren.
Douwe Duyn


Groep 5-6 Nederland waterland

We hebben veel geleerd over de watersnoodramp. Er waren ook veel leuke kaarten om te doen. Je kon natuur kaarten doen en doe kaarten en nog veel meer. Juf had alle kaarten uitgelegd.BR> Volgens ons vonden veel kinderen de doe kaarten leuk. Bij de ene kaart moest je een berg met alles erom heen maken,ook sluizen en gemalen,zomerdijk en de winterdijk moesten erbij.
We hadden wasknijpertjes die we aan de kaarten moesten hangen, en dat betekend dat je die kaart heb gekozen. Aan het eind van het project moesten we een toets maken over Nederland waterland.

Van Boet en Jesper

We hebben een MI project gehad het ging over Nederland waterland. We hebben eerst een filmpje gezien over de watersnoodramp in 1953. Toen juf alle kaarten had uitgelegd ging iedereen een kaart kiezen en daarna zijn we begonnen. Er waren getallenkaarten taalkaart samenkaart en nog veel meer. We hebben heel veel geleerd.
We hebben veel over deltawerken en de watersnoodrampen de waterkringloop. En wat een springvloed is. We hadden drie weken de tijd om dingen te doen.
Als laatst ging iedereen iets presenteren. En daarna kregen we een toets. Alles was heel leuk. Het was een leuk project.

Van Pam en Karleen


Groep 7-8 Twee wereldoorlogen

We begonnen 21 januari 2008 met de kaarten door te nemen van de twee wereld oorlogen. Het M.I. project begon op maandag 28 januari. Wij hadden 16 kaarten. Wij waren begonnen met doe kaart 2 (een schuil plaats maken.) en taal kaart 2 (een engelse brief vertalen.) Dit zijn 6 kaarten van het M.I. project:

Getallen kaart 2:
We hadden ook heel bijzondere kaart zoals. Dit was de bedoeling: 6.000.000 streepjes zetten. Dat waren de Joden die in de oorlog vermoord waren. En daarvan waren het er 1.500.000 Joodse Kinderen.

Natuur kaart 1:
Er waren ook wel wat leuke dingen om te maken maar niet om mee te maken, zoals de uiensoep maken. De bedoeling was om water in de pan te doen en dat je alleen maar zout en uien te gebruiken. (recept: kook het water. Schil de uien. Snij de geschilde uien in grote stukken. Als het water kookt, voeg je de geschilde voorzichtig toe. (Pas op het water is heet en kan spetteren.) Laat het geheel door koken tot de uien gaar zijn. Voeg zout toe.)

Doe kaart 2:
Het was de bedoeling om een schuilplaats te maken. Sommige maakten een plattegrond van het Achterhuis of maakten het na of ze maakten een schuilhut in het Vragenderveen enz. Zo kon je verschillende dingen verzinnen. Zo kwam je erachter hoe onderduikers leefden.

Taal kaart 2:
Dit is de kaart waar je een engelse brief moest vertalen. De brief ging over iemand die in de oorlog leefde. Over het liefdes leven. Hij had een brief geschreven waar instond wat hij voor haar voelde. Het vertalen ging niet makkelijk. Het was wel heel bijzonder om te weten hoe iemand zich voelt in de oorlog die verliefd is.

Ik kaart 2:
Bij deze kaart moest je een gedicht schrijven over de 2e wereld oorlog. Iets over wat je zelf vond en hoe het was gegaan.

Muziek kaart 2:
Hier hadden we een cd met muziek die helemaal in waren in de 2e wereld oorlog. Die moesten we beluisteren en ertussen door konden we boeken lezen over de oorlogen. We hadden daar voor een gezellige ruimte gemaakt.

Samen kaart 1:
Hier was het de bedoeling om een medaille te maken voor een bijzonder iemand omdat veel mensen die in de 2e Wereldoorlog iets bijzonders of iets dappers hadden gedaan. Daarvoor kregen ze een onderscheiding. Daarbij moest je een oorkonde maken en daarbij een medaille van stof of andere materialen. Zoals, bekende artiesten of gewoon je ouders, opa en oma, familieleden of vrienden.

Kijk kaart 2.
Bij deze kaart was de bedoeling om de geallieerden en de landen die Duitsland hielpen, op te zoeken van de 2e Wereldoorlog. Je moest de vlaggen van de geallieerden namaken en die van de landen die Duitsland hielpen. Daarna moest je de leiders opzoeken van de landen. Daarna moest je op de wereld kaart de landen die Duitsland hielpen inkleuren en erna de geallieerden. Daarna kon je nog als extra opdracht het ook nog met de landen van de 1e wereld oorlog.

We hadden ook nog als extra een parachutepak, wie iedereen een keer aan mocht als je dat wou. Als je dat pak aan had kon je voelen hoe zwaar soldaten het hadden in de oorlog. Femke, die het pak aan heeft aangehad: als je het pak aan hebt kun je je niet voorstellen dat die soldaten in de oorlog daar wel 20 km. Mee konden lopen. Het was zo zwaar. Dat het leek alsof je omviel. Het deed gewoon pijn aan je schouders.
We hadden een oorlog museum met allemaal dingen uit de oorlog kwamen zoals: helmen, bonnen, messen, een scheermes en kokers. Iedereen had van alles mee genomen. Ook spullen van huis om mee te werken.
Het werken aan M.I. was echt leerzaam, we hebben er super hard aan gewerd en we hebben veel mooie kunstwerken gezien. We hadden na de M.I. tijd nog presentaties. Als echte afsluiting hadden we nog een toets.(heel leerzaam! :o)

Geschreven door: door Femke en Madison

Wij waren de eerste school die het met zoon methode leert. We begonnen 28 januari 2008.We hadden 16 kaarten dus je had genoeg keus. Elke kaart was anders zoals:getalkaart 1: was een tijdbalk maken je kon er veel van leren, het was een bijzondere kaart. Bij getallenkaart 2: moesten we proberen 6.000.000 streepjes te zetten, die streepjes waren allemaal joden die in de oorlog vermoord werden. Het was wel gek dat elk streepje die je zetten een vermoorde jood was. De volgende kaart was ik kaart 1: Wat zou jij doen als je gevraagd wordt voor het verzet en je vrouw en je kinderen het gevaarlopen om naar een concentratiekamp te worden gebracht. Ik kaart 2: Je moest een herdenkings gedicht maken. Maar dat viel wel tegen. Kijk kaart 1: We moesten een nieuw vrijheids teken maken. Het moest wel iets met de oorlog te maken hebben. Het vrijheids teken is voor nooit meer oorlog. Kijk kaart 2: We moesten vlaggen maken die met de oorlog te maken hebben. Zoals de vlag van Hitler, Canada, Engeland, Japan, enzovoort. Natuurkaart 1: uiensoep, we moesten een pan meenemen een lepel uien en zout, we moesten het water in de pan doen en de uien snijden. Dan moest je de uien in de pan met water doen en wat zout er bij. Het was niet echt lekker.

Je kon er heel veel van leren want de meeste kinderen vinden het boek saai en letten niet zo goed op.
Maar van mi daar leer je wat van en het is leuk.

Van Jari en Stef