Kinderboekenweek 2010
6 - 15 oktober 2010

Het thema van de kinderboekenweek van 2010 was "De grote tekententoonstelling".
Tijdens de opening op woensdag 6 oktober 2010 werd uitgelegd hoe een boek eruit kan zien. Boeken kunnen alleen tekst bevatten, of alleen plaatjes, óf zowel tekst als plaatjes. Er werd een boek voor gelezen met tekst en plaatjes. Het was het prentenboek: Over een mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Het is een grappig verhaal dus er viel veel te lachen. Maar wat het nog grappiger maakte was dat er een echte(?) mol meedeed aan het verhaal.

Het was gezellig en leuk om naar het verhaal te kijken en te luisteren, maar er moet ook gewerkt worden, dus kregen alle kinderen een opdracht mee: bij de afsluiting van de kinderboekenweek moeten er twee verhalen verteld worden.

Voor de kinderen van groep 1/2/3 kwam er een verhalenverteller, die een grappig verhaal vertelde over Kareltje Jonas. De kinderen moesten er vervolgens een tekening bij maken. Tijdens de afsluiting heeft Sanne uit groep 3a verteld hoe het verhaal ging, en ondertussen konden alle kinderen en meester en juffen kijken naar de platen die de kinderen bij het verhaal gemaakt hadden.
De kinderen van groep 4 t/m 8 kregen de opdracht om samen een verhaal met tekeningen te maken. Ze kregen een plaatje en groep 4/5 moest er een verhaal bij bedenken. Daarna bedacht groep 7/8 hoe het verder ging. Groep 5 en groep 4 bedachten ook een stuk van het verhaal, en groep 6/7 heeft het verhaal afgemaakt. Ook zijn er mooie tekeningen bij het verhaal gemaakt, die op een rups in de school hangen (tegenover het lokaal van groep 4/5) Tijdens de afsluiting hebben een aantal kinderen het verhaal voorgelezen, en alle kinderen en meester en juffen konden ondertussen kijken naar de prachtige platen die bij het verhaal hoorden.
Alle kinderen hebben heel hard gewerkt om er twee mooie verhalen van te maken!
Klik hier om het verhaal te lezen en de platen te bewonderen!

Naast deze opdracht werd er tijdens de kinderboekenweek in alle klassen ook extra (voor)gelezen. Soms door de juf / meester, soms door de kinderen zelf.