Klassekids groep 6a
maart - april 2012



Vier weken geleden is groep 6 gestart met Klassekids.
Klassekids is een training om te leren hoe je positief met elkaar kunt omgaan.
Je leert hier hoe je moet reageren in situaties die je lastig of vervelend vindt.
We hebben nu drie bijeenkomsten gehad. Onze trainers zijn Aukje en Ben.

Elke bijeenkomst wordt gehouden in de Ridderzaal. Aukje en Ben staan bij de deur en heten ons welkom met The Five (handklap). De stoelen staan klaar in een halve cirkel zodat iedereen snel een plekje kan vinden.
Iedere bijeenkomst beginnen we met de Klassekids afspraken:

  • Klassekids vertrouwen elkaar
  • Klassekids helpen elkaar
  • Klassekids zijn gelijkwaardig
  • Klassekids hebben plezier
  • Klassekids werken aan groei en succes
Daarna is het tijd voor nieuwe dingen:
  • We leren om in een goede stevige houding te staan, de Klassekids houding.
  • We leren vertrouwen te hebben in elkaar. Hoe doe je dat? Dat is een serieuze zaak.
  • Vertrouwen hebben dat klasgenoten jou optillen en niet laten vallen. Durf je dat aan?

  • Ook hebben we iets over ons zelf verteld: wat zijn je hobby's, welk eten vind je lekker, enz. We hebben geoefend met de ander aankijken, de kring rondkijken, duidelijk praten.

  • We hebben over complimenten gepraat: Wat is een compliment. Hoe voelt het wanneer je een compliment krijgt? Waarover kun je een compliment maken? In de klas spelen we complimentenBINGO. Iedereen heeft een kaart met daarop allerlei complimenten. Juf geeft complimenten aan de hele groep maar ook aan kinderen die op dat moment een compliment verdienen. Je mag het compliment dat je krijgt inkleuren. Wie Bingo heeft mag iets uitkiezen voor de hele groep, bv. 10 minuten buiten spelen.
  • Je mening geven: Als je iets aardigs tegen iemand zegt, ben je dan aan het slijmen? Hoe denken we over pesten, vriendschap, vertrouwen, etc. Na een vraag van Aukje en Ben mocht je kiezen waar je ging staan: mee eens, niet mee eens of ??? Daarna mocht je uitleggen waarom je daarvoor gekozen had.

  • In de derde bijeenkomst hebben we over gevoelens gepraat. Gevoel kun je niet zien, kun je niet ruiken, niet aanraken. Maar: een ander kan je gevoel wel raken met woorden. Wij hebben gevoelswoorden die bij ons pasten in de rode of groene kolom gezet.

  • De vertrouwensoefening die we deze bijeenkomst deden was spannend. We stonden in een kring en iemand moest met gesloten ogen de kring oversteken. De kinderen in de kring moesten het kind in de kring houden. Pak je klasgenoot of de juf bij de schouder en stuur ze de kring weer in. Er mochten meerdere kinderen in de kring, maar er mocht niemand botsen. Wanneer je met gesloten ogen loopt is dat best spannend. "Kan ik erop vertrouwen dat ze me tegen houden, krijg ik geen botsing met een ander kind ?"

  • De opdracht die we voor de volgende keer meegekregen hebben is het maken van een metafoor. Je omschrijft hoe je je voelt. Je kiest een dier of een voorwerp wat bij je gevoel past. Je maakt de zin steeds uitgebreider:

    Ik voel me als een vlinder
    Ik voel me als een vlinder op een bloem
    Ik voel me als een vlinder op een bloem met mooie kleuren
    Ik voel me als een vlinder op een bloem met mooie kleuren in de zon!