Themadagen 2001
"met de St.-Joris terug naar de Prehistorie"

Uit de Gelderlander van 18 juli:


Foto: Theo Kock

St. Joris met ranja terug naar de prehistorie
Door ROB LUREMAN

LIEVELDE - De St. Jorisschool gaat terug in de tijd. Geen computers of boekjes meer, maar berevellen en ruilhandel. De prehistorie beheerst het dagelijks ritueel. De leiding hoopt dat er van het verre toen iets blijft hangen.

Ruud Hulshof (12) ruilt de twee vuurstenen die hij in het bos bij de Engelse schans (Lievelde) gevonden heeft voor een bekertje ranja en een soepstengel. Hidde Jurjus (7) staat nog in dubio. Zal hij wel, zal hij niet. Ranja, hmmm, lekker, maar die stenen zijn ook hartstikke mooi.
De plastic bekertjes waarin de St. Jorisschool uit Lichtenvoorde de ranja schenkt zijn een concessie aan het heden, voor de rest heerst in de omgeving van het motorcrosscircuit de prehistorie. De school (133 leerlingen) heeft zich drie dagen lang ingegraven in het ongeschreven verleden. Om inspiratie voor een zo natuurgetrouw beeld te krijgen hebben de leerkrachten de nodige boeken doorgenomen enzelfs het Archeon bezocht in Alphen aan de Rijn.
Het is dinsdag de tweede prehistorische dag op de St. Jorisschool en die staat in het teken van ruilhandel. Twee vuursteentjes of een slakkenhuis voor limonade, één steentje of een mooie dennenappel voor de soepstengel. Het gevlochten mandje met besjes, takjes en ander bosraapsel dat Irene, een van de ouders, en Bas Stottelaar (groep 7) laten zien oogst aller bewondering. Het wordt geen soepstengel, maar een compleet middagmaal waard bevonden.
De préhistoricus is gekleed in een harige poncho die voor berevel doorgaat. De leerkrachten dragen met jute afgewerkte schoenen met opgebonden beenkappen en alle kinderen hebben grasbiezen vlechtjes in het haar. Dominique Kuenenger (11) heeft haar gezicht met bramensap geverfd. Nu is ze een dappere krijger. Ze wil met Hidde een bison gaan vangen in de berenkuil. Voor het avondeten. De stamgenoten, die de ruilhandel inmiddels hebben ingeruild voor het bouwen van hutten, worden met de 'umka, unka'-kreet opgroepen tot verzamelen. Trots laten ze de thuis vervaardigde katapulten, knotsen en 'vuistbijlen' zien. "Er gelden wel de nodige regels", zegt leerkracht Godfried Nijs, die drie dagen lang als sjamaan door het leven gaat. "Er mag geen materiaal van de bomen worden geplukt. Alles dat gebruikt wordt is in principe natuurlijk afval. Ook mag de levende have in het bos niet op stang worden gejaagd." Nijs hoopt dat de kinderen, die het allemaal prachtig vinden, ook nog een beetje snuiven aan de echte historie. "Je maakt een heel klein beetje levend wat nogal abstract in de geschiedenisboeken staat", zegt Nijs als er een waterlelieblad uit z'n buidel valt. "Voor eventuele schaafwonden, we zijn op alles voorbereid." De ouders kunnen via internet van de avonturen van hun kroost meegenieten.
De prehistorie begon voor de St. Joris afgelopen maandag. Toen werd de hal van de St. Jorisschool omgetoverd tot een grot met rotsschilderingen en werd er gewerkt aan de grote hut op het schoolplein. Op oude weefgetouwen werd de laatste hand gelegd aan de 'berevellen'. Vandaag worden op school de activiteiten van maandag hervat. De uit wilgentenen bestaande hut bereikt dan zijn hoogste punt en mag door de ouders bewonderd worden.
Elke nieuwe dag wordt ingezet met een symbolisch ritueel. Na het zingen van een op de Flintstones geïnspireerd stamlied hangt sjamaan Godfried een runderschedel aan een paal. Donderdag hoopt iedereen weer terug te zijn in de 21-ste eeuw.


de voorbereiding


(klik op een foto voor een uitvergroting)


de eerste dag (16 juli)


(klik op een foto voor een uitvergroting)


de tweede dag (17 juli, in de Schans)


(klik op een foto voor een uitvergroting)


de derde dag (18 juli)


(klik op een foto voor een uitvergroting)


Klik op de foto voor een filmpje.
- laatste dag themadagen 2001 -
(WMV, 29 seconden, 847 kb)