Schilderproject in groep 7-8 over Vincent van Gogh
oktober - november 2004


(klik op de foto voor een uitvergroting)

Vijf weken lang hebben de kinderen uit groep 7-8 enthousiast aan een project over Vincent van Gogh gewerkt. De kinderen hebben drie lessen gehad waarin ze bepaalde onderdelen hebben geleerd, die ze in les 4 en 5 in het eindwerkstuk toe moesten passen. Hieronder worden de lessen kort uitgelegd en is te zien wat de resultaten van de kinderen zijn geworden.

Les 1: Het schilderen van een expressieve boom. Na de uitleg over expressionisten, kleuren mengen en vlakken schilderen kregen de kinderen de opdracht om een expressieve boom te schilderen. Hierbij moesten ze een boom zo schilderen zoals het er in het echt nooit uit zou kunnen zien. Dus het gebruik van vreemde gemengde kleuren en het expressief schilderen, door niet eerst te gaan schetsen maar de verf nat in nat op papier te brengen.

Les 2: Het maken van een berglandschap. Na de uitleg over een goede compositie (afsnijding, overlapping, groot- klein, licht- donker, diepte) en deze te herkennen in schilderijen van Vincent van Gogh, kregen de kinderen de opdracht om een berglandschap te scheuren en deze op te plakken. In het berglandschap moesten de bovenstaande onderdelen van een goede compositie verwerkt worden.

Les 3: Het schetsen van vereenvoudigde vormen en deze opvullen met de techniek van Vincent van Gogh. Na de uitleg over schetsen van vereenvoudigde vormen en de streepjes en puntjes techniek van Vincent van Gogh gingen de kinderen zelf aan de slag. Ze hebben allemaal twee vormen geschetst en deze ingeschilderd met de techniek. Hierbij moesten ze weer verschillende kleuren of kleurgroepen door elkaar gebruiken.

Les 4 en 5: Het eindwerkstuk. In les 4 en 5 zijn de kinderen bezig geweest met het eindwerkstuk. De opdracht was het schilderen van een stemmingslandschap. Het landschap moest aan de ene kant droevig zijn en aan de andere kant vrolijk. Deze beide kanten moesten in elkaar doorlopen. In het eindwerkstuk moesten ze alle onderdelen uit de eerste drie lessen toepassen. Dit was een erg moeilijke opdracht.

De kinderen waren tijdens de lessen erg enthousiast en deden goed aan de opdrachten mee. De resultaten van alle lessen en de eindwerkstukken zijn dan ook zeer mooi en kleurrijk geworden. De schilderijen vrolijkten de gang helemaal op. We hebben dus ware kunstenaars op de Jorisschool. En zoals een ouder in het gastenboek al schreef: "Vincent zou denk ik best tevreden zijn geweest!"


Anke Elschot, stagiaire